Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Uplatnění principů trvalé udržitelnosti v dopravě
Nevrlá, Alice ; Sluková, Michaela (oponent) ; Holcner, Petr (vedoucí práce)
Tato diplomová práce shrnuje principy trvale udržitelné dopravy a uplatnění praktických aplikací v tomto oboru. Věnuje se také oblastem, které činí dopravu neudržitelnou, politice Evropské Unie v této oblasti a nahlíží do teorie externalit v udržitelné dopravě. Na praktickém příkladě – parkování v centru Brna se pomocí aplikace principů trvalé udržitelnosti snaží najít řešení problému nedostatečné kapacity parkovacích míst.
Časoprostorová mobilita obyvatel Prahy: Hodnocení prostřednictvím dat o využití carsharingu
Janeš, Jan ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Kraft, Stanislav (oponent)
Práce se zaměřuje na tématiku carsharingové dopravy, která představuje dosud málo prozkoumaný, avšak dynamicky se rozvíjející segment městské mobility. Mezi úvodní cíle patří zmapování současného carsharingového trhu v Praze a nastínění základních mechanismů fungování tohoto typu dopravy v porovnání s osobním automobilem. Následná geografická analýza se opírá o důležitost časoprostorových souvislostí, které spoluutváří hlavní faktory determinující rozmístění a míru koncentrace carsharingových vozidel. Nalezení hlavních územních diferenciací je zásadní pro objasnění příčin shlukových míst, důraz je kladen zejména na rozbor rozsáhlých dat za účelem nalezení a vysvětlení pravidelností. Analýza je uskutečněna na základě poskytnutých dat soukromou carsharingovou společností, které obsahují údaje o více než 17 000 pronájmech sdílených vozidel. Část práce se také zaměřuje na potenciální optimalizaci současného nastavení carsharingové společnosti pro nalezení maximální efektivity. Klíčová slova: carsharing, doprava, městská mobilita, udržitelná doprava
Překážky a příležitosti implementace principů udržitelného rozvoje v pozemní dopravě v ČR
Tym, Antonín ; Moldan, Bedřich (vedoucí práce) ; Nekola, Martin (oponent) ; Pospíšil, Karel (oponent)
Hlavním tématem dizertační práce jsou aktéři a jejich role v procesu změny dopravní politiky v České republice. Současný systém dopravy je označován jako neudržitelný a cílem dopravní politiky by proto měla být udržitelná doprava. Přechodu k tomuto udržitelnějšímu systému dopravy však brání celá řada bariér. Mezi nejvýznamnější bariéry se dnes řadí institucionální bariéry zahrnující jak formální organizace, tak normy a pravidla, v rámci nichž působí individuální aktéři, kteří mohou ovlivňovat a měnit politiku (policy). Jedním z teoretických přístupů, který považuje aktéry za významný prvek změny politiky, je teorie advokačních koalic (ACF). Teorie ACF předpokládá, že aktéři formují své politické návrhy a řešení na základě systému přesvědčení a hodnot, které vyznávají, a k jejich prosazování vytváří tzv. advokační koalice. Ke změně politiky pak dochází ve chvíli, kdy alternativní koalice nahradí doposud dominantní koalici, nebo když se změní názor (postoj) členů této dominantní koalice na konkrétní veřejně-politický problém (např. dopravu ve městech). Cílem práce je zjistit, jaký postoj zaujímají vybraní aktéři k dopravě a dopravní politice v České republice a prostřednictvím analýzy těchto postojů identifikovat potenciální názorové koalice. Cílem je také zjistit, zda některá z těchto názorových...
Prostorové externality v dopravě na příkladu Prahy
Tomášek, Radek ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Novák, Jakub (oponent)
Prostorové externality v dopravě na příkladu Prahy Souhrn: Tato diplomová práce se zabývá prostorovými externalitami v dopravě, konkrétně záborem ploch v centru města Praha. Je rozdělena do celkem 11 kapitol, které jsou dále členěny na jednotlivé podkapitoly. Literární rešerše, v níž je obsažena teoretická část této práce, se věnuje problematikám externalit, dopravy ve městě a oceňování nemovitostí a je uvedena v kapitolách č. 4 - 7. Praktická část práce, která se věnuje především kvantifikaci a hodnocení záboru ploch, je obsažena v kapitole č. 8. V jejím úvodu je též uvedena metodika práce, včetně použitých dat a programů. Dále je součástí stručný popis sledovaného území. Na základě výsledků kvantifikace a hodnocení záboru ploch dopravní infrastrukturou je následně rozpracována diskuze možného využití získaných poznatků. 9. kapitolou je závěr, ve kterém jsou zopakovány cíle této práce a díky jejich naplnění také uvedeny odpovědi na výzkumné otázky, které si autor v úvodu položil. Klíčová slova: externality, udržitelná doprava, zábor ploch, hodnocení pozemků, zóny placeného stání
Možnosti rozvoje udržitelné dopravy v Praze
Macháč, Richard ; Černá Silovská, Hana (vedoucí práce) ; Kolaříková, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou udržitelné dopravy. V teoretické části je kladen důraz na zasazení konceptu udržitelné dopravy do širších souvislostí a popisuje různé faktory, které ovlivňují volbu dopravního prostředku, což je klíčové pro dopravní plánování. Dále popisuje soubor různorodých nástrojů k regulaci dopravy. V závěru teoretické části jsou uvedeny konkrétní přístupy ve vybraných městech celého světa. Praktická část vychází z velkého množství vlastních průzkumů, které umožnily porozumět dopravním problémům vybrané městské části Prahy. Na základě výsledků těchto průzkumů jsou následně navržena opatření, která mohou vést ke snížení intenzity automobilové dopravy v dané oblasti. Většinu těchto opatření lze aplikovat i na jiné městské části v Praze.
Uplatnění principů trvalé udržitelnosti v dopravě
Nevrlá, Alice ; Sluková, Michaela (oponent) ; Holcner, Petr (vedoucí práce)
Tato diplomová práce shrnuje principy trvale udržitelné dopravy a uplatnění praktických aplikací v tomto oboru. Věnuje se také oblastem, které činí dopravu neudržitelnou, politice Evropské Unie v této oblasti a nahlíží do teorie externalit v udržitelné dopravě. Na praktickém příkladě – parkování v centru Brna se pomocí aplikace principů trvalé udržitelnosti snaží najít řešení problému nedostatečné kapacity parkovacích míst.
Strategie Evropské unie v oblasti dopravy na obnovitelné zdroje energie
Hájek, Ondřej ; Druláková, Radka (vedoucí práce) ; Maslowski, Nicolas (oponent)
Cílem předkládané práce je nalézt odpověď na otázku, zda-li je EU schopná navrhnout a implementovat konzistentní, ucelenou a hlavně v praxi realizovanou strategii v oblasti dopravy na obnovitelné zdroje energie. Ty je možné chápat jako řešení dlouhodobých energetických a enviromentálních problémů za předpokladu dále se rozvíjejícího objemu dopravy v Evropě. Zůstává však otázkou, zda jsou přijímaná opatření dostatečně efektivní a ovlivňují rozvoj dopravy na obnovitelné zdroje energie i v praxi.
Analýza projektu EUROVELO jako udržitelné formy turismu v ČR v letech 2004 - 2014
Starý, Filip ; Štípek, Vladimír (vedoucí práce) ; Zeman, Martin (oponent)
Bakalářská práce se zabývá potenciálem a efektivitou dálkových cyklistických tras EuroVelo v České republice. Práce vychází z hypotézy o udržitelnosti projektu, pro jejíž plnění je potřebný souběh tří funkcí - sociokulturní, environmentální a ekonomické. Stanovená hypotéza je zkoumána z více úhlů. Nejprve je provedena SWOT analýza, která nastiňuje nejdůležitější interní a externí faktory projektu, kde je potvrzena sociokulturní a environmentální udržitelnost. Následně je provedena cost-benefit analýza, která při daných oportunitních nákladech modeluje potřebný minimální počet užití cyklotras EuroVelo tak, aby byl projekt udržitelný i ekonomicky. Při nejvyšších modelovaných oportunitních nákladech (20 %) by byl nutný minimální počet užití cyklotras 3,08 milionu. Vzhledem k tomu, že trasy EuroVelo propojují nejatraktivnější cyklostezky ČR, lze i tento počet užití považovat za realistický. Hlavním přínosem práce je komplexní analýza podmínek a dopadů projektu EuroVelo v ČR, doprovázená dílčími metodami a výpočty.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.